Terapi magnet untuk Kesihatan dan Kesejahteraan

Terapi magnet untuk Kesihatan dan Kesejahteraan

Terapi magnet telah direkodkan sebagai telah digunakan sejarah dalam banyak tamadun yang berbeza sebagai teknik penyembuhan semula jadi, bermula seawal orang Mesir purba. Magnet telah lama dipercayai kuasa yang berkaitan dengan sakit otot dan kekakuan penyembuhan. Terapi ini adalah aplikasi magnet statik kekal kepada badan untuk manfaat kesihatan. Terapi magnet mengambil pelbagai bentuk. Dalam beberapa kes, magnet digunakan untuk kawasan penyakit yang terjejas dengan bantuan balutan, memasukkan kasut, jalur pelekat sendiri, tali pinggang, atau "perhiasan magnet" seperti gelang, rantai, dan anting-anting. Magnet ini biasanya digunakan untuk sendi dan otot sakit.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa dengan menggunakan magnet ini, terdapat banyak manfaat kesihatan seperti mengurangkan tekanan, melegakan insomnia dan merawat migrain. Dengan penggunaan yang berpanjangan, individu boleh mempunyai manfaat kesihatan jangka panjang seperti peningkatan tenaga dan daya hidup. Magnet untuk kesihatan telah terbukti secara saintifik untuk membolehkan badan untuk mendapatkan semula baki penyembuhan diri yang elektromagnet secara semula jadi. Magnet kesihatan dipakai sebagai terapi magnet untuk mengurus dan mengurangkan rasa sakit. Tidak seperti sakit ubat pembunuh konvensional seperti paracetamol dan tablet codeine berasaskan, gelang magnet tidak menghalang isyarat sakit ke otak. Mereka tidak invasif dan tidak mempunyai kesan sampingan yang berbahaya. Gelang magnet bekerja di tapak kesakitan, itulah sebabnya magnet statik perlu diletakkan hampir kepada titik kesakitan yang mungkin. Mereka biasanya digunakan untuk melegakan kesakitan kronik, sakit artritis dan kekejangan otot. Sesetengah orang yang migrain memakai perhiasan magnet mendapati penurunan dalam bilangan sakit kepala dan tahap mereka. Magnet kesihatan juga digunakan untuk membantu meringankan kesakitan selepas prosedur pembedahan.

Terapi magnet telah didapati berkesan dalam mengurangkan kesakitan dan bengkak akibat keradangan. Medan magnet statik yang dihasilkan oleh gelang magnet dapat mengurangkan keradangan dengan menembusi melalui kulit jauh ke dalam tisu dan aliran darah. Medan magnet negatif akan menormalkan fungsi metabolik yang menyebabkan keadaan yang pedih disebabkan oleh keradangan atau degenerasi sel. Sel-sel yang rosak akan bertindak balas kepada kehadiran medan magnet oleh penyusunan semula ion mereka ke dalam kedudukan yang betul. Penyembuhan sel-sel akan bermula dalam tempoh hari.

Medan magnet yang dihasilkan oleh ini gelang magnet meningkatkan dan mengawal atur peredaran darah dengan interaksi dengan kandungan besi dalam darah. Dengan meletakkan magnet ini pada kulit, medan magnet menembusi melalui kulit dan ke dalam tisu sekeliling dan aliran darah. Besi dalam darah tertarik kepada medan magnet, menyebabkan pergerakan dalam aliran darah. Aktiviti meningkat membawa kepada peningkatan aliran darah, yang membantu oksigen untuk dihantar ke organ-organ dengan lebih cekap. Dengan lebih banyak oksigen kepada organ-organ, keupayaan penyembuhan semulajadi seseorang itu meningkat.

Magnet terapi juga telah didapati membantu melegakan tekanan dan mengurangkan kemurungan, serta meningkatkan kesejahteraan individu. Untuk seketika, berfikir tentang keluarga atau rakan-rakan anda, masalah kesihatan mereka mungkin mempunyai, sama ada kecil atau serius, jangan berkongsi dengan mereka banyak manfaat yang besar dengan menggunakan magnet ini untuk kesihatan!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar